Resultat av #DelaLjus satsningen

#DelaLjus-satsningen i höstas nåddes av över tiotusen personer i Svenskfinland. I det här inlägget får du läsa om hur satsningen lyckades.

Under hösten har en av de större satsningarna inom kyrkan varit #DelaLjus (på finska jaa #valoa). Genom #DelaLjus-satsningen strävades till att på ett modigt och människonära sätt förmedla ett budskap om Guds närvaro och ljus, gemenskap och vänner och hopp inför framtiden. Speciellt lyftes möjligheten att vända sig till Kyrkans samtalstjänst då man har något som tynger en. Målgruppen för satsningen var unga och unga vuxna som inte är församlingsaktiva, en utmanande målgrupp med andra ord.

Infografiken nedan visar hur #DelaLjus nådde ut i Svenskfinland. Min bedömning är att satsningen via bloggar och inlägg på Instagram och Facebook skapade ett visst brus och att människor i målgruppen lade märke till den. Speciellt blogglistan på sevendays.fi som gav upphov till nio enskilda bloggtexter var lyckat. Via Instagram nåddes drygt tiotusen personer i Svenskfinland av #DelaLjus inläggen.

Att analysera vilken betydelse satsningen har haft för den enskilda individen är omöjligt. Men det är befogat att konstatera att absoluta majoriteten som nåddes av #DelaLjus fick en positiv upplevelse. Det var också roligt att höra positiv respons om temat av de församlingsanställda som engagerade sig i satsningen.

Vill du ha mer information om hur satsningen nådde ut eller vill ge annan respons, så ta gärna kontakt med mig. Tack till alla som medverkade i satsningen!

Dela

Skribent: Simon Lampenius

Kommunikationschef i Borgå kyrkliga samfällighet, lättföretagare, konsult, digital synlighet. Tidigare koordinator för sociala medier vid Kyrkostyrelsen.